اگر كشتار غيرنظاميان تكرار شود، دست به جهاد مي‌زنيم
ارسالي صميمي ارسالي صميمي

هزاران افغان خطاب به آمريكا اعلام كردند:

 

هزاران تن از شهروندان افغان در اعتراض به كشتار غيرنظاميان توسط نظاميان آمريكايي با تجمع در ولايت " لغمان "، شعار مرگ بر آمريكا سر دادند و تهديد كردند كه اگر اين حادثه تكرار شود، جهاد مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، صبح امروز هزاران نفر از مردم ولايت "لغمان" افغانستان با تجمع در شهر "مهترلام" مركز ولايت لغمان بر عليه دولت آمريكا شعار دادند و به عملكرد دولت افغانستان نيز اعتراض كردند.

تظاهر كنندگان با سر دادن شعارهاي مرگ بر آمريكا خشم خود را نسبت به كشتار غيرنظاميان افغان توسط نيروهاي آمريكايي ابراز كردند.

در اين تظاهرات مردم خشمگين به سوي "لطف الله مشعل" والي لغمان كه قصد داشت تظاهرات كنندگان را به آرامش دعوت كنند نيز سنگ پرتاب كردند و والي لغمان مجبور شد سخنان خود را رها كند.

تظاهرات كنندگان تهديد كردند كه در صورت تكرار كشتار غيرنظاميان عليه نيروهاي آمريكايي دست به جهاد خواهند زد.

برخي از خبرگزاري‌ها از پرتاب سنگ به سوي تانك‌هاي آمريكايي خبر دادند كه براي اولين بار در افغانستان مردم دست به چنين اقدامي مي زنند و اين نشانه شدت خشم و انزجار مردم از اعمال نظاميان آمريكايي است.

هيأت ارسالي "حامد كرزي" كه امروز از محل واقعه ديدن كرده‌اند نيز كشتار غيرنظاميان را تاييد كردند و آن را شديد محكوم كردند.

همچنين دفتر مطبوعاتي رييس جمهور افغانستان با انتشار بيانيه اي كشتار غيرنظاميان افغان در ولايت لغمان را محكوم نموده است.

با وجودي كه "لطف الله مشعل" والي ولايت لغمان تعداد كشته شده گان غيرنظامي را 10 تن گزارش كرد اما شوراي ولايتي لغمان تعداد كشته شده گان را 23 تن اعلام كرده است.

جمعه شب نيروهاي آمريكايي با حمله به منطقه "گروچ" ولايت لغمان در شرق افغانستان غيرنظاميان افغان را به خاك و خون كشاندند كه تعداد كشته شده گان بنابر گزارش شوراي ولايتي لغمان 23 تن مي باشد.

كشتار غيرنظاميان از جمله چالش‌هاي دولت افغانستان است كه انتقادها و اعتراض‌هاي زيادي را برانگيخته است اما نظاميان خارجي با بي توجهي به ساده گي از كنار آن مي گذرند و به اعتراضات مردم و دولت افغانستان توجهي ندارند. اين چندمين تظاهرات ضد نيروهاي خارجي و به خصوص ضد نيروهاي آمريكايي است كه در سال جاري در افغانستان برگزار مي شود.


January 25th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها